Kernkwadrant

Wat is het kernkwadrant?

Het Kernkwadrant van Ofman (1992) is een model dat karaktereigenschappen, leerpunten en gevoeligheden van mensen inzichtelijk maakt. Het model gaat uit van kernkwaliteiten: eigenschappen die in het oog springen en onlosmakelijk met mensen verbonden zijn. Denk bijvoorbeeld aan zorgzaamheid, daadkracht of flexibiliteit. Een kernkwaliteit die te dominant aanwezig is, kan vervormen en veranderen in een valkuil. Vanuit de valkuil kan een uitdaging geformuleerd worden. De uitdaging is een mooie aanvulling op de kernkwaliteit. Van een teveel aan uitdagingen komen mensen in hun allergie. De allergie is het negatief tegenovergestelde van de kernkwaliteit.

Hoe werkt het model?

Het kernkwadrant is opgebouwd uit vier eigenschappen:

  1. De kernkwaliteit is de sterke eigenschap die tot de kern van een persoon behoort. Of: waar iemand goed in is.
  2. De valkuil is de kernkwaliteit die is doorgeschoten. Of: waar iemand teveel van heeft.
  3. De uitdaging is een aanvulling op de kernkwaliteit. Of: waar iemand beter in wil worden.
  4. De allergie is een uitdaging die is doorgeschoten. Of: waar iemand een hekel aan heeft.

Hoe kun je het gebruiken?

In de begeleiding van mensen en in de samenwerking met je collega’s krijg je te maken met gelijke, aanvullende en botsende karakters. Om inzicht te krijgen in waar het in de samenwerking prima of juist stroef verloopt, is het goed te weten wat jouw kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën zijn. Voor een beter begrip van de interactie kun je eigenschappen van iemand anders ook in het kwadrant plaatsen. Het model biedt daarmee de mogelijkheid positieve en negatieve gedragingen die je in het contact ervaart, te zien binnen een context. Vragen om feedback is een goede manier om inzicht te krijgen in je kernkwaliteiten en je valkuilen. Door deze in een kwadrant te zetten kun je ook je uitdagingen en allergieën ontdekken. Soms zijn vooral de allergieën merkbaar in de interactie en is het creëren van een kernkwadrant een hulpmiddel om een gestagneerde samenwerking te verbeteren.